Tips tegen je shopverslaving

‘Cause we are living in a material world, and I am a material girl. 

Ik ga mezelf hier niet profileren als shopverslaafde, maar moet wel toegeven dat ik vaak in de verleiding kom. Mocht ik echter een goed gevulde portemonnee in bezit hebben, hebben we te maken met een heel ander verhaal :)

Ik heb voor mezelf ook wat tips om mijn koopgedrag wat meer in toom te houden. Misschien ook handig voor sommigen onder jullie.

1 | Hou je verlanglijst bij 

Hoe graag je ook iets wilt, het is ook leuk om nog te verlangen naar iets. Maak een documentje aan waarin je alles waar je oog op valt bijhoudt. Wat wil je ooit nog kopen?
Mijn lijstje bestaat uit de volgende kolommen: een afbeelding van het product, de link naar het product (via webshop), de prijs en de urgentie. Met deze laatste kolom bepaal ik voor mezelf welke zaken ik eerder nodig heb dan andere. Is mijn mascara bijna op, dan staat die op rood. Mijn laptop mankeerde steeds meer en meer, dus ook die komt op rood te staan. Oranje is minder dringend, groen is voor producten die ik als ‘extra’ zie (lipsticks die ik graag wil uitproberen, kleren, accessoires,…) #notageek

2 | Hou je uitgaven bij 

Wil je je budget beter in de gaten houden, houd dan een lijstje bij met je uitgaven (bv. per maand). Heb je je vorige maand ietsje teveel laten gaan? Let dan wat meer op je spaarcenten deze maand. Je krijgt op die manier een beter overzicht over je budget en hoeveel je ervan besteed (aan hebbedingetjes).

3 | Stel doelen op voor jezelf 

Je hoeft niet te streng te zijn  voor jezelf. Gun jezelf ook af en toe een beloning. Heb je extra centen verdiend door een vakantiejob? Je rijbewijs gehaald? Geslaagd voor je examens? Dan kan er gerust wel wat van af. Spreek met jezelf af wanneer je een beloning verdiend hebt, maar overdrijf hier niet in.

4 | Laat je niet doen door acties en kortingen

Oké, het is verleidelijk. Maar wees je ervan bewust dat het ook een smerig spelletje is van de verkopers: meer kopen dan je eigenlijk nodig hebt. Vandaag zoveel korting, morgen nog meer, overmogen opnieuw,… Er zullen altijd overal aanbiedingen zijn (op het internet vooral). Bepaal voor jezelf wat de meest interessante is: extra geschenk bij je bestelling, gratis verzending, extra korting…?

Ik zeg niet dat je alles aan z’n oorspronkelijke prijs moet kopen, let gewoon op dat je niet teveel in de kortinghype wordt meegesleept. Koop niet ‘zomaar’ omdat het in promotie staat.

5 | Laat anderen weten waar je naar verlangt

Krijg jij graag cadeautjes? Tuurlijk wel, je krijgt ze gratis ^^. Het is natuurlijk wel leuker als er iets bij zit dat je echt wou hebben. Laat daarom je partner, familie en vrienden voor speciale gelegenheden (verjaardag, kerst, nieuwjaar) weten wat er op je verlanglijstje staat. De kans wordt groter dat ze met je ‘behoeften’ rekening houden en dat jij met dé beste geschenken naar huis gaat. Wat een ideale wereld zou dat niet zijn, mochten we (1) weten wat we voor een ander moesten kopen en (2) we zelf de perfecte cadeaus krijgen. Geen fruitmanden, douchesets of andere clichécadeaus meer. #yes

Enige nadeel: je zal wellicht wat geduld moeten opbrengen tegen dat er speciale gelegenheden zich voordoen… :)

Hebben jullie nog tips? Laat ze hier gerust achter! 

Eva X

 

Een gedachte over “Tips tegen je shopverslaving

Plaats een reactie