Goede gewoontes

Goede voornemens heeft iedereen wel opgesteld begin dit jaar, maar wie houdt dit een jaar (en de volgende jaren) vol? Daarom is het belangrijk dat deze goede voornemens goede gewoontes worden. Ik deel vandaag mijn goede voornemens en tips om deze staand te houden doorheen het jaar!

  • Gezonde dingen leren eten

Vroeger moest ik niets weten van yoghurt, thee of rijstwafels. Zonde, want ze kunnen dienen als gezonde tussendoortjes en bieden veel mogelijkheden. Ik besloot vanuit de motivatie gezonder te doen, deze regelmatig te eten. Guess what – ze smaken echt niet zo slecht dan ik had verwacht! Hoe meer je probeert, hoe meer je de smaak gewoon wordt. Momenteel drink ik thee of eet ik yoghurt of rijstwafels zonder afkeer :D. Experimenteer ook eens met nieuwe smaken of combinaties om het allemaal wat interessanter te maken.

  • Minder chocolade

Een slechte gewoonte van mij is naar de koekenkast grijpen, vooral na een maaltijd. Zelfs als ik een gezond alternatief eet (vb. stuk fruit), kan ik daarna de drang naar iets ongezonds niet weerstaan. Niet de bedoeling dus. Ik grijp vooral naar chocolade of koeken met chocolade. De smaak hiervan bezorgt me een verzadigd gevoel. Hoe pak ik dit aan? Afbouwen. Waar ik nu op een dag zo’n 4-5 keer zondig, wil ik naar 1x na een maaltijd. Geen grote koeken of chocoladestukken meer, maar 1 chocoladedruppeltje. We hebben een grote zak (2.5 kg) Callebaut chocoladedruppels met een cacaogehalte van 56% (cacaopercentage van meer dan 70% is nog beter!), dus daar neem ik er eentje van per dag. Dan heb ik wel de smaak en verzadiging van chocolade.

  • Assertief zijn

Dit jaar wil ik wat meer voor mezelf opkomen, wat betekent dat ik mijn mening durf zeggen en ook eens ‘nee’ durf zeggen. Af en toe geraak ik in de valkuil om te voldoen aan andermans verwachtingen om die persoon tevreden te houden, ook al zijn deze in strijd met mijn eigen opinie. En iedereen heeft recht op een eigen mening, dus laat ze ook horen! Op een respectabele manier uiteraard :). Een grote tip is simpelweg: durven. Eens je die drempel over bent, zal je je beter in je vel voelen en gemakkelijker de stap zetten.

  • Meer bewegen en beter eten

Stel een doel voor ogen. Waar wil ik naar toe? Mijn doel dit jaar is de zwangerschapsvetjes (gelukkig vallen die goed mee) kwijt geraken en terug wat strakker worden. Om deze verandering door te maken zijn voeding en beweging uiteraard belangrijk! Niet zomaar voeding, maar de juiste voeding. Door te starten met een volwaardig ontbijt is het halve werk al gedaan. Met sporten moet ik helaas nog wat wachten, maar gemotiveerd ben ik wel (ik kocht al nieuwe sportoutfits :D)! Aan de hand van het Fitplan wordt mijn evolutie opgevolgd en heb ik de mogelijkheid om te laten inspireren door anderen. Stay tuned!

  • Minder tv

Gaandeweg heb ik in mijn hoofd bepaald dat na 20 uur, het tijd is voor zetelhangen en televisiekijken. Ik kan daar enorm van genieten, maar anderzijds neemt het ook een stuk van mijn dag weg. Met een fulltime job, koken en een baby erbij, neemt dit een serieus stuk weg van je vrije tijd. Tijd om iets te doen je passies. Ga dus op zoek naar alternatieven waar jij je graag mee bezig houd. Een boek lezen, opleiding volgen, sporten, bloggen, creatief bezig zijn… Momenteel heb ik mijn bezigheid en ga ik mijn engagement aan met het Fitplan om ook andere mensen te helpen hun doel te bereiken naar een gezondere levensstijl.

Wat zijn jouw goede voornemens? 

linegraylight

Benieuwd naar hoe het Fitplan voor jou een hulp kan zijn? Let me know!

Plaats een reactie